Draga naša unikatnost

Danes je svet res eno samo nakupovalno središče. Naši domovi postajajo zbirališče izdelkov z vseh vetrov, ki pa so si v svoji različnosti tudi zelo podobni; vsak dan se jih namreč izdela več, kot bi jih sploh lahko prešteli.

A kot ima vsaka zima svoje poletje, tudi velikoserijskim proizvodnjam nasproti tičijo čisto resnični, drobni pari rok; čisto posamič in pogosto tudi čisto blizu tvoje rodne vasi. Ti izdelujejo izdelke, ulite le po njihovih sanjah. V njih začutimo človeško roko in predano delo, zaljubimo se v njihove zgodbe in v njihove drobne napake, ki to niso. A tudi unikatni, maloserijski izdelki imajo svojo ceno; ki je, kot velikokrat pravijo, tudi precej zasoljena. Le zakaj?

»Cena izdelka ni več le enostaven 1 + 1; je vihrava enačba, ki se vselej prilagaja.«

Meni nič, tebi nič, tretjemu pa vse
Tako, kot imajo vsake oči svojega malarja, ima tudi vsaka denarnica svoje dno; in ob tako velikem tržišču, kot je današnje, je prav vsaka cena lahko previsoka. A poleg proračuna, ki smo ga voljni nameniti izdelku, ki je ujel naš pogled, na nas vplivajo tudi drugi dejavniki.

IMG_1745Izdelek včasih pred nami preprosto zacveti; tako kot tale skledica Jasmine Verbič.

»Ljudje imamo različne okuse in proračune za umetniško-obrtniške izdelke,« razmišlja Shrusko, »Nama se zdijo predragi tisti izdelki, ki ne zbudijo dovolj intenzivnih čustev, da bi si za njih bila pripravljena odrezati manj potice, ki bi jo že tako pripravila z manj file.« Podobno razmišlja tudi Špela iz Centra arhitekture Slovenije: »Izdelek je predrag takrat, ko je vidno, da je to zgolj kopija nekega izvirnega izdelka, ali pa očitno slabo narejen.«

Ali bomo izdelek kljub višji ceni navdušeno nesli na blagajno ali ne, pa je seveda odvisno tudi od našega okusa. »Biti ‘predrag’ in ‘vreden manj’, ali pa nasprotno ‘prepoceni’, so izrazi, ki le na drug način pokažejo naklonjenost ali nenaklonjenost izdelku,« pravi Shrusko.

»Kupci so velikokrat premalo informirani o resničnih stroških izdelave izdelka.«

Pred izdelkom pa velikokrat odkimavamo tudi iz preproste nevednosti; ne razumemo, zakaj je izdelek ravno te oblike, teh barv, iz takšnega materiala. »Predvsem gre za nepoznavanje ozadja in zgodbe izdelka,« razmišljajo v Centru arhitekture Slovenije; Mila.Vert pa medtem prepoznava tudi problem pomanjkanja širše perspektive: »Kupci so velikokrat premalo informirani o resničnih stroških izdelave posameznega izdelka,« razlaga.

Kako iz malega zraste veliko 
Naj nam bo izdelek še tako všeč, naj še tako dobro poznamo njegovo zgodbo in avtorja; unikaten ali maloserijski izdelek bo od nas vedno zahteval malce več denarja. Takšni izdelki se od velikoserijskih namreč razlikujejo od prvega do zadnjega koraka: od količine (in posledično cene) osnovnega materiala, postopkov dela in potrebnega časa, do načina prodaje. »Postopek izdelave maloserijskega ali unikatnega izdelka je časovno vsekakor bolj zamuden,« razlaga Mila.Vert, »pa tudi manjše količine blaga so veliko dražje

mila_vert-3Manjša količina in boljša kvaliteta blaga vedno stane več, kot masovne naklade za velike verige.

Podobno izkušnjo deli tudi Center arhitekture Slovenije: »Že to, da delamo s slovenskimi proizvajalci, pomeni, da je izvedba dražja, kot če bi šli na Kitajsko,« razlagajo, »Cena unikatnih izdelkov pa je seveda še višja, ker se umetnik oz. rokodelec z enim izdelkom dolgo ukvarja, izdelek pa od njega zahteva veliko ročnega dela.«

V stroške izdelka pa ne spadata le material ter avtorjev čas in trud. Izdelek je treba tudi obleči v lično embalažo, ga pripeljati v trgovino ali ga poslati po pošti, mu priskrbeti prostor in opremo, kjer bo lahko zasijal v pravi luči; ga, ko ga nekdo kupi, lepo zaviti, povrh vsega pa še poskrbeti za vse pare rok na tej poti.

108-Ika_tisk300V ceno so med drugim všteti tudi vsi prsti, ki izbrani izdelek tako lično zavijejo.

Cena izdelka tako ni več le enostaven 1 + 1; je vihrava enačba, ki se vselej prilagaja glede na potek dela, lokacijo, opremo in osebje, ki ga obkroža. »Za eno laneno oblačilo lahko rečem, da so že samo v proces izdelave blaga vključeni vsaj trije ljudje, verjetno pa celo dosti več,« postopek izdelave svojih oblačil razlaga Mila.Vert, »Sama pripravim dizajn oblačila, nato pa je treba oblačilo še skrojiti in sešiti, pri čemer sodelujeta še dve osebi. Oblačilo pa se mora potem še opremiti in dostaviti v trgovine ali do novega imetnika.«

Milo za drago
A brez skrbi; s takšnimi razlogi zasoljene cene ne bodo pognale kopriv. :) Ravno zaradi časa in pozornosti, ki jih avtorji namenijo svojim izdelkom, so namreč le ti kvalitetnejši in bolj dovršeni; tako bodo s tabo ostali še dolgo po tem, ko bodo cenejše različice že odslužile svojemu namenu.

»Kakovostna izdelava in materiali omogočajo, da lahko naša oblačila svojim uporabnikom služijo še dolga leta,« namen svojih čudovitih oblačil razlaga Mila.Vert, »Kakovostni ekološki materiali, ki jih kupec dobi v zameno za svoj denar, so tudi prijetni za nošenje in pozitivno vplivajo na zdravje

Mila.VertMila.Vert nam v zameno za višjo ceno ponudi najboljšo kakovost, ekološko neoporečne in večne izdelke.

Da unikatnost in zgodba izdelka opravičujeta njegovo ceno, se strinja tudi Špela iz Centra arhitekture Slovenije: »Naši izdelki predstavljajo bogato zgodovino arhitekturne kulturne dediščine; takšnega izdelka ne moreš dobiti nikjer drugje na svetu

darilo slovenske arhitekture Vurnik center arhitekture 2014Nekateri izdelki imajo v svojo vrednost všite tudi delikatne niti kulturne dediščine …

Artprint Ljubljana... spet drugi pa ustvarjajo novo. To počne tudi Teja Ideja.

Shrusko pa svoje prisrčne spremljevalke kosilc in popoldanskih čajank raje opremi predvsem s koristnim. »Najina keramika ima ceno uporabne keramike, ne pa luksuzne dobrine,« razlaga,  »Tako lahko postane del vsakdana in si dela družbo s kakšno že leta zvesto sorodnico, ne pa da sameva v vitrini na pozabljeni polici.«

IMG_1741Četudi za kakšen izdelek plačamo več, nam le-ta s svojo uporabnostjo poplača vse.

In kako veš, kateri je vreden grešne cene, kateri pa še počenega groša ne?

1. Poglej, potipaj, poslušaj.
Kvalitetni izdelki, ki bodo vredni vsakega dinarčka, ti bodo svojo vrednost sporočali na mnogo načinov; zato si ga je vredno ogledati od blizu in ga prijeti v roke. Skrbno, ročno oblikovano keramiko bodo tako krasile naravne, nepravilne oblike in se ti zato v roko prilegale kot drobna, topla živalca; v pristnem lesu bo lepo odmeval vsak »tok tok«, na originalnih poslikavah pa sijale številne poteze čopičev.

2. Pozanimaj se o avtorju.
Če je izdelek unikaten ali pripada maloserijski izdelavi, bo za njim stalo tudi ime avtorja; včasih v obliki žiga ali podpisa, kot označena serija, lahko pa tudi v vlogi certifikata. »Tudi nakupovanje v trgovinah, ki ponujajo unikatne izdelke, lahko močno olajša nakup,« predlaga Mila.Vert, »Sicer pa si lahko pomagamo z raziskovanjem blagovne znamke oz. ustvarjalca, ki izdelke izdeluje. Idealno je, da stopimo v stik kar z ustvarjalcem in dobimo informacije iz prve roke.«

Ribrand | Kuhinjski pripomočki | Kitchen UtensilsPravi avtorji vedno puščajo sledi. Takole se pod svoje izdelke podpiše Ribrand.

3. Prisluhni prodajalcu.
Dobri prodajalci v trgovini niso le z namenom, da bi ti praznili žepe. Tam so zato, da ti s svojim znanjem o izdelkih pomagajo, da najdeš prav tistega, ki bo pisan na kožo tako tebi kot tudi tvoji denarnici. »Dobro poznavanje izdelka in predstavitev bistveno pripomore pri utemeljitvi cene izdelka,« se strinja Mila.Vert; zato se ne boj pocukati za rokav gospodične za pultom in je povprašati o izdelku, ki je vzbudil tvoje zanimanje. Morda ima za seboj čudovito zgodbo, morda ga je ročno poslikal par pridnih rok, morda pa je to en in edini par takšnih copatkov na celem svetu.

Ko kupujemo unikaten ali maloserijski izdelek, se zato spomnimo, da njegova cena niso le odtisnjene številke. Prava vrednost se skriva v vsaki misli, iz katere je vzklil, v vsakem paru rok na njegovi poti in v vsakem dnevu, v katerem nas bo prav ta izdelek spremljal.

Celo trgovino tako enkratnih izdelkov, ki bi z veseljem šli s tabo, imamo tudi mi; in če nas prideš obiskat, ti jih z veseljem tudi pokažemo, razkrijemo njihove zgodbe in ti še kakšno zanimivost o njihovih avtorjih postrežemo. Le pridi kaj mimo!

crtica013
ekipa_neza
Besede je nizala Neža Renko.