O hiši zgodb

V Ljubljani, na svetlem trgu, malo skrita pod oboki in za najlepšo izložbo daleč naokrog, biva Trgovina IKA. Poleti se z vrvežem in petunijami bohoti, pozimi malo bolj počiva, celo leto pa za svojimi vrati same zaklade skriva – take iz slovenskih rok, v pisanih barvah in obdane z zgodbami. Prav takšne, kot je ona sama! Zato jo tudi straži velik, črn zmaj (ki pa v tem ni kaj dosti prida, ker se vsem samo smehlja). Mi smo jo v tokratnem prispevku razkrili – prebrskali smo vsa skladišča njenih kako-jev in zakaj-ev in končno prišli na jasno, zakaj se IKA piše z velikimi tiskanimi črkami.

»Včasih si želim, da bi imeli celo hišo!«

Od k do v
Čeprav naša IKA še zdaj ni strašno obsežna in velika, pa je bila takrat, ko je bila še pokrita z roso, še bolj drobna. Nastala je namreč, kot vse najboljše stvari: z eno drobno idejo, ki ti ne da miru. »Ko sta šla oba otroka v šolo sem kar naenkrat ostala sama med lonci in čakanjem,« se spominja Ika, »Takrat je dozorela odločitev, da štartam s svojo trgovino.« Le-ta takrat tudi še ni govorila ljubljanskega narečja – postavljena je bila namreč v samem srcu Škofje Loke. Majhna, a prav tako polna čudovitih, slovenskih reči. »Kupci so bili navdušeni,« se spominja, »veliko strank je prihajalo tudi iz Ljubljane.«

clanek_o_trgovini-11
Ika Renčelj je leta 1992 odprla vrata prve IKE. Foto: Samo Rajkovič Fotografija, ličenje: Daša Lipičnik Škalič

Iz taistega razloga pa je v tudi tako majhni trgovini kmalu potrebovala dodaten par rok – in te so bile že ves čas čisto blizu. »Ne spomnim se točno, kdaj sem začela z mamo hodit v Škofjo Loko,« razmišlja Iva, »vem le, da je bilo to obdobje eno najsrečnejših, brezskrbnih in kreativnih.« Tako sta pristali skupaj – tandem, ki je dneve in dneve tuhtal, ustvarjal in skupaj rasel.

»Še dobro, da imava tako podoben pogled na estetiko.«

»S svojo doslednostjo in disciplino je bila dobra protiutež moji vihravosti in neučakanosti,« o Ivi razmišlja Ika. Njune ideje so tako zorele kot sladko jesensko sadje – in sčasoma je dozorela tudi tista o novi, ljubljanski poslovalnici. »Ob koncu študija Iva ni vedela, kaj bo pravzaprav počela,« opisuje Ika, »zato sva mislili, da bi se vzporedno z ljubljansko IKO ukvarjala še s čim – in no, vzporedne zgodbe ni bilo.«

clanek_o_trgovini-13
Nasmejana Iva, ki je zgodbo o IKI pognala v tek tudi v Ljubljani. Foto: Samo Rajkovič Fotografija, ličenje: Daša Lipičnik Škalič

Ljubo kot, da je doma
Zatočišče vseh čednih izdelkov je tako postala tudi stara meščanska hiša na Ciril-Metodovem trgu, ki ni nič manj čedna sama po sebi. Ima sanjave oboke in visoke strope, kjer se zbirajo vsi oh-i in ah-i naših obiskovalcev – no, pa tudi kakšen pajkec kdaj. »Prostor je zelo specifičen, dolg in ozek,« razlaga Ika, »notri pa imamo stare omare in lestenec, za dušo.« In čeprav je kompletna preobrazba potekala komaj dve leti nazaj, v prostoru vlada občutek domačnosti – le še prasketanje ognja v kaminu manjka kje. »Nisva želeli, da se oprema šopiri,« pravi Ika, » temveč preprost ambient, kjer se bodo izdelki dobro počutili in vabili .« Iva se strinja: »Pri nas ne maramo neonk. Želimo prijetno, toplo vzdušje ter igro svetlobe in senc.«


Ob naslednjem sprehodu išči tele oboke in rdeče pentlje! Foto: Samo Rajkovič Fotografija

Velike ideje v majhnem skladišču
Kljub temu, da se ob ponudbi slovenskih ustvarjalcev marsikomu lahko kar sline pocedijo, smo mi uspeli ostati le pri izbrani smetani izdelkov – kar nas tudi odlikuje. »Predvsem nismo klasični,« pove Iva, »Nismo ukalupljeni v točno določene slovenske oblikovalce, temveč imamo vedno odprte oči za nove snovalce idej.«


Odprti smo – za obiskovalce in snovalce novih idej. Foto: Samo Rajkovič Fotografija

Tukaj zato sicer ne najdeš panjskih končnic in uokvirjenih čipk, temveč vsekaj drugega – od kickstarterskih uspešnic in dodatkov za dom, pa vse do unikatne keramike in modnih kosov. Če pa daš oči na peclje, lahko zaslediš tudi nam najljubše: tiste redke, samo naše, ekskluzivne. Taka so na primer Ikina oblačila in nakit ter skodelice Ročajke, ki jih je Jasmina Verbič ustvarila samo za nas. »Za razliko od drugih mojih kolekcij so Ročajke delane po naročilu, samo za IKO,« razlaga Jasmina, »Se pa kolekcija z leti spreminja, vedno ima malce drugačno obliko.« Prav takšne lastnosti izdelke naredijo neponovljive in čudovite, zato se jih vedno še posebej razveselimo.

Skodelica ročajka M
Jasmina: “Kolekcija se z leti spreminja, zato ima Ročajka vedno malce drugačno obliko.” Na sliki: Skodelice Ročajke. Prodaja: Trgovina IKA

Čeprav se zdi, da so poličke že čisto polne, pa skoraj vsak mesec (če ne celo teden) izdelki na njih dobijo kakšnega novega soseda. Kdo pride in kdo gre, pa ocenjujeta Iva in Ika – skupaj. »Ponudbe je mnogo,« razlaga Iva, »zato je selekcija še močnejša. Še dobro, da imava z mamo tako podoben pogled na estetiko.« Pa ne samo to – izdelek mora biti tudi prodajen, uporaben, pa seveda izpod slovenskih rok.

Še raje pa imamo, če je opremljen z dobro zgodbo. »Stranke potrebujejo zgodbo, potrebujejo cel paket.«pravi Iva. Kljub strogim kriterijem pa nam, zahvaljujoč našim ustvarjalcem, ki prinašajo tako čedne reči, kar zmanjkuje prostora. »Velikokrat že pokamo po šivih,« opisuje Iva, »včasih si želim, da bi bi imeli celo hišo!«

clanek_o_trgovini-2
Iva: “Slovensko, uporabno, dovršeno in sodobno.” Foto: Samo Rajkovič Fotografija

Strici in tete iz ozadja
Brez avtorjev bi, seveda, lahko prodajali le prah in lepe pozdrave. Ker pa smo se z mnogimi prav fino ujeli, zdaj lahko ponosno pokažemo vsem, bodisi domačim ali tujim obrazom, česa vse se domislijo slovenske glave in izdelajo slovenske roke. A tudi umetniki so, čeprav to včasih radi pozabimo, samo ljudje – zato jim je treba kdaj pogledat skozi prste, kadar kaj ne gre po naših načrtih. »Treba je vedeti, da so to v večini ročno izdelani izdelki izpod rok le enega človeka,« pojasnjuje Iva, »in ko kupec želi 50 takšnih kosov z danes na jutri, to žal velikokrat ni izvedljivo.«

clanek_o_trgovini-3
Avtorji nam po svojih najboljših močeh vedno napolnijo poličke. Foto: Samo Rajkovič Fotografija

Kako pridni so avtorji izdelka, ki ti je padel v oči, pa vprašaj simpatičen trio punc, ki se spretno vrti okrog izdelkov, strank in blagajne hkrati. Ne deli namreč le svojih čednih nasmeškov, temveč tudi pravo zakladnico svojega znanja. »Naše punce veliko vedo o izdelkih in avtorjih,« je ponosna Ika, »Tudi avtorji se trudijo v tej smeri in jih izobražujejo. Se dobijo s celo ekipo in se pogovarjajo.«

»Tisti, ki imajo svoje delo radi, imajo tudi prodajo uspešno.«

Z nekaterimi smo tako stkali dolgoletna sodelovanja, spet z drugimi šele začenjamo. Vedno pa imamo tudi oči na pecljih, če se kje najde še kakšna umetniška duša. »Ni nama mar izobrazba avtorja, ki stoji za izdelkom in niso nama mar certifikati,« razlaga Iva. Ika se strinja: »Tisti, ki imajo svoje delo res radi, imajo tudi prodajo uspešno. Vse to je namreč energija, ki se prenaša na izdelek in na ljudi.«

Za z velikimi tiskanimi (in digitalnimi) pisat
Odkar smo se ugnezdili med www vrstice, smo zamenjali že skoraj dva koledarja – pa se nam še vedno zdi, kot bi bilo včeraj. »Še vedno se spomnim prvega nakupa,« pravi Iva, ki si je projekt spletne trgovine tesno privila k srcu, »bila sem s prijatelji na smučanju, ko je prispelo obvestilo o naročilu; ne vem, če nisem potočila tudi solzice sreče!«

clanek_o_trgovini-8
Takole zavijamo vaše paketke in darilca. Foto: Samo Rajkovič Fotografija, ličenje: Daša Lipičnik Škalič

Nismo pa se spoprijateljili le z rednim pošiljanjem paketov, temveč tudi z besedami, zgodbami; takšnimi, ki jih pišemo mi, naši izdelki in njihovi avtorji – sploh slednjim strašno radi vsak mesec posvetimo kakšen zapis. »Kupci nas skozi članke bolje spoznavajo,« se strinja Iva, »hkrati pa spoznavajo obraze, ki stojijo za izdelki.« Kar je prav prikladno! Slovenski izdelki namreč, bolj kot kadarkoli do sedaj, privlačijo tako turiste kot tudi Slovence same. »Slovensko je postalo cenjeno in iskano,« se strinja Ika.

Če ste v zadnjem letu kaj pokukali v trgovino, pa ste morda opazili še nekaj: zdaj se považimo tudi s svojim zavijalnim papirjem in simpatičnimi nalepkami, ki so kot nalašč za kupljena darilca in pakete, ki bodo odvihrali čez mesta in reke. Da so vsem priložnostim po meri, so poskrbeli pri IDEJA.si. »Veliko delamo na prepoznavnosti in grafični podobi,« razlaga Iva, »naša prijazna sporočilca na nalepkah so stranke z velikim navdušenjem sprejele.«

clanek_o_trgovini-7
Zavijalni papir in nalepke, ki smo jih razvili sami, so kot nalašč za šik darilce! Foto: Samo Rajkovič Fotografija

Zgodbe s srečnim koncem
Seveda ga kiksnemo. Marsikdaj! Pozabimo poslat paket, razbijemo najlepšo skledo in pojemo druga drugi vse piškote. A kljub temu ustvarjamo pod skupnim imenovalcem čudovito, kvalitetno trgovino, ki razveseljuje vse, ki so del njene zgodbe. »Dobra trgovina je tista, ki je korektna do svojih strank,« pravi Iva, »ki prodaja izdelke, za katerimi stoji in ne popušča pri kakovosti. Katere odnos zaposlenih do strank je takšen, kot bi si želeli, da bi bil do njih samih.«

clanek_o_trgovini-9
Katera je pojedla vse piškote? Foto: Samo Rajkovič Fotografija, ličenje: Daša Lipičnik Škalič

Navsezadnje pa smo to tudi me same: ekipa 6 punc, ki nas druži več, kot le visoki stropi. »V preteklem letu sem se veliko naučila o medsebojnih odnosih zaposlenih,« razmišlja Iva. »Poštenost in spoštovanje, korektno plačilo, pohvale in kritike, pogovori, zahvala. Vse to je pomembno.« Tako kot sta pomembna topla kava in klepet, ki si ju tako rade privoščimo skupaj – sploh zdaj, ko je prava zima.

Če tudi tebi paše kakšen klepet, nas kar pridi pocukat za rokav v trgovino, da kakšno rečemo (tudi kavo nam lahko prineseš, ne bomo nič hude). Medtem pa se lahko v miru nagledaš in čudiš, koliko finih stvari so nam pustili naši oblikovalci. Mogoče gre pa kakšna tudi v tvoj hišo!

crtica021

Katera pa je tvoja najljubša zgodba?
Povej jo v sliki, deli s svetom in označi s #srecenkonec #trgovinaika

crtica013

 

Neža Renko

Besede pregnetla Neža Renko.